16/01/2022
A groin strain is an overstretch or tearing injury to the muscles of the inner thigh or front of the hip. Groin strains make walking, lifting the knee, or moving the leg away from or toward the body difficult and painful. Groin strains can occur from overuse of the muscles, or from a sudden contraction of the muscle..
16/01/2022
A groin strain is an overstretch or tearing injury to the muscles of the inner thigh or front of the hip. Groin strains make walking, lifting the knee, or moving the leg away from or toward the body difficult and painful. Groin strains can occur from overuse of the muscles, or from a sudden contraction of the muscle..
01/01/2022
Anoreksia nervosa merupakan kelainan pada tabiat makan dimana mereka memakan hanya sedikit makanan sehingga menyebabkannya kelaparan.
Mereka akhirnya menjadi kurus dan kurang gizi. Punca utamanya ialah disebabkan psikologi dimana mereka menganggap tubuhnya masih gemuk walaupun hanya sudah tinggal tulang sahaja.
Mereka juga sangat bimbang berat badan akan meningkat jika mereka makan.. Oleh itu ada dalam kalangan mereka yang membuang semula makanan di dalam mulut selepas mengunyahnya.
9 dari 10 orang pengidap anoreksia ialah perempuan dan sekitar 1 peratus merupakan perempuan berusia antara 10β25 tahun.
01/09/2021
Sekodar pandangan..dalam isu penarikan semula kemenangan Ziyad,ramai rasa marah ramai rasa kecewa tambah2 si Ziyad dan coach dia tp apakan daya dh tertulis bukan rezeki dia dan Malaysia untuk pingat emas kali ni..bg aku,team teknikal dan semua pegawai yang terlibat dh buat tugas dengan betul..ya la tahap paralimpik kot bukan peringkat tadika ka apa..depa tw la tugas depa..Ramai org kata,dh tw dia lambat awt pegawai teknikal lepas bg dia lontar jgk smpai habis pulak tu..naya kt dia la..sebenarnya kita kena tw, pegawai yg lepas tu pun xsalah,dalam law teknikal memang ada klausa membenarkan mana2 atlit yang ada masalah dekat call room dibenarkan bertanding sampai pertandingan tamat sbb tak mau ganggu tumpuan atlit lain(bab ni suruh pakar uraikan) dan keputusan akan ditentukan selepas pertandingan tamat dan jika ada protes maka kedudukan atlit yang ada masalah teknikal dekat call room tadi akan disiasat dan suspended...tp kenapa team malaysia bantah jgk?ya depa bantah sebab dalam klausa yg sama perenggan berbeza ada menyatakan jika justifikasi munasabah mcm terlewat sebab transport atau sebagainya maka atlit yg ada masalah di call room td mungkin akan diterima penyertaan dia tanpa sebarang protes atau sebaliknya..senang kata kalau atlit tu menang dia akan dapat title menang dia la..sebab tu dlm kes ziyad ni keluaq rakaman kes cctv dan sebagainya..depa nak tgk betul ka lambat sebab masalah hujan dan jem..tp dalam bab ni alasan malaysia di tolak jgk walaupun dh ada cctv sebagai bukti..makna kata alasan ni belum cukup kuat untuk buatkan Ziyad dapat balik pingat emas tu dan sekali lg ziyad dan Malaysia kena redha terima takdir ni..cuma dalam kes ni agak musykil la kenapa pegawai yang jd pengiring ziyad x alert bab2 masa ni,peringkat tertinggi mcm ni semua kena ikut jadual kot..ada masa dia,warm up pukul berapa,lapor diri pukul berapa semua ada dan jika alasan sebab terlewat dek hujan dan jem,depa kena keluaq lebih awal la..tempat mcm ni kompom2 jem..andai kata la kita nak naik kapal terbang,tiba2 kita terlewat sebab jem atau alasan lain,kapal terbang xkan tunggu oi..sesetengah org mungkin kata ala seminit ja,5 minit ja xkn xleh buat kira..ya mungkin bg situasi lain benda seminit dua ni mungkin xdk masalah tp bg peringkat sukan paralimpik atau setara dengan dia benda ni cukup besaq walaupun seminit..bukan nak salah sapa2 dalam bab ni cuma benda ni boleh jadikan pembelajaran dan pengajaran untuk semua..jauh di sudut hati nak Ziyad dpt balik pingat emas tu tp kita kena berpijak di bumi yg nyata..kalau ada rezeki inshaallah ada..kalau xdk jgk belajar terima qada dan qadar dan perbaiki kelemahan..apa2 pun Ziyad tetap Juara dihati rakyat Malaysia..
sekian dari insan yang gagal dua kali dalam exam KOAM..harettt..π€π€π€
01/02/2021
Assalam dan selamat sejahtera semua. Berikut adalah pencerahan mengenai isu bersenam pada waktu malam yang sedang diperkatakan; adakah ia lebih berisiko dari memanfaatkan? Sama-sama kita dengar dari pendapat pakar:
BERSUKAN/BERSENAM WAKTU MALAM. BOLEH KE ?
Setiap kali sy menyampaikan ceramah kesihatan & senaman, soalan yang paling popular ditanya adalah ; Boleh ke bersukan waktu malam? ππ»ββππ
MITOS ke BETUL ?
Sejak 2014, isu ini hangat diperbincangkan. Susah tidur, suhu badan naik, paru-paru berair, risiko darah tinggi & serangan jantung, meninggal semasa tidur, lesu di siang hari antara kesan negatif yang selalu disebarkan. Bagi menjawab persoalan ini, kita kena faham beberapa fakta & perkara β³π΄ββ
CIRCADIAN RHYTM & JAM BIOLOGI
Kalau kebiasaan kita tidur jam 12 malam setiap hari, maka setiap jam 12 malam juga mata kita akan rasa mengantuk. Begitu juga dengan waktu bangun tidur β°π΄
ANTARA PERSEPSI & REALITI
Di Malaysia, perlawanan bola sepak Liga Malaysia dianjurkan pada waktu malam sejak 1970-an lagi. Acara2 sukan lain pn sama; night marathon, futsal, badminton malah sekarang ada gym yang dibuka 24 jam (Anytime Fitness) untuk kemudahan pelanggan mereka β½π₯
ππΈ
APA KATA KAJIAN SAINTIFIK ?
Harvard Medical School dalam sebuah publikasi terhadap 23 kajian (Oktober 2018) menyarankan senaman waktu malam boleh dilakukan pada intensiti rendah & sederhana setidaknya 1 jam sebelum tidur dan elakkan senaman dengan intensiti tinggi. Senaman bukan saja tidak mempengaruhi waktu tidur malah dapat membantu untuk dapat tidur lebih cepat dan berkualiti. Tetapi aktiviti intensiti tinggi mungkin mengambil masa yang lebih lama untuk tidur dan kualiti tidur berkurangan. Sementara tiada bukti yang kukuh untuk mengaitkan bersukan waktu malam dengan penyakit kardiovaskular seperti darah tinggi & serangan jantung. Gaya hidup yang tidak sihat masih menjadi faktor
FAKTOR RISIKO LUARAN YANG LAIN
Faktor luaran lain yang mempengaruhi waktu & kualiti tidur selepas bersukan; pengambilan cafein seperti kopi, Nescafe, Coca Cola, lepak di kedai makan, merokok, tidak terus balik berehat selepas aktiviti sukan, main gadjet.ππΊβπ±π»
KEBAIKAN BERSUKAN WAKTU MALAM. ADA KE ?
Suhu yang lebih sejuk berbanding siang mengurangkan risiko strok haba, dehidrasi. Kekangan waktu di siang hari, lebih baik daripada tidak senaman langsung. Minda lebih tenang pd waktu malam ππ
APA YANG ISLAM AJAR ?
Imam Syafie Rahimahullah mengajarkan malam dibahagi kepada 3 bahagian ; ibadah, ilmu & istirahat. Surah Al-Mukmin ayat 61 βAllah yang menjadikan malam untuk kamu supaya kamu berehat padanya dan menjadikan siang terang-benderang (supaya kamu berusaha)β¦.β
KESIMPULAN
Tiada Masa? Tiada Masalah! Tapi bersederhanalah. Boleh je bersukan atau bersenam waktu malam asalkan kita mengatur jam biologi sendiri, disiplin, istirahat & tidur yg cukup & berkualiti, elak cafein, kurangkn aktiviti gadjet waktu malam serta kurangkan tidur atau nap di siang hari. Terpulang kepada individu untuk mengaturnya. ββ±ππ
Tips keselamatan: Aktiviti beramai2 atau berkumpulan, jaga keselamatan di tempat gelap atau cuaca yg tidak mengizinkan
Dr. Md Rahmani
Sports Medicine Specialist
PPUM
Penulis Jemputan Medical Mythbusters Malaysia