08/02/2024
Terjumpa dengan prominent porter semasa mendaki Mt Kinabalu baru-baru ini,
Kata-kata beliau iaitu โTenang is Goodโ benar-benar membantu pendaki pemula untuk mengharungi pendakian ke puncak dengan lebih positif.
Jika dia boleh sampai ke puncak bersama muatan yang berat, mengapa tidak kita yang menggunapakai khidmat porter untuk mengangkat barangan dari Timpohon-Panalaban-Timpohon? ๐๐๐
Semoga ketemu lagi. Terima kasih Jvy di atas kata-kata Samangat ๐
07/02/2024
Dedication Post 02 ๐
Aku musti berterima kasih dengan sahabat aku yang sorang ini; sebab sudi bersama-sama dalam menjayakan misi menawan Mt Kinabalu ๐๏ธ
Maber ni aku kenal sejak zaman universiti lagi, macam-macam aktiviti, situasi, dan momen tackle-putus cinta kami lalui dan berkongsi cerita.
Yang aku boleh cakap, dia bijak, peculiar, dan baik. Tak rugi berkawan. Dia seorang yang gemar mencabar kelaziman ๐.
Bukti? Korang tengok gambar di atas ๐๐๐, dia berani nak snap gambar ni walaupun berisiko untuk cramp bontot, which dia cramp lepas tu hahahahaha.
Bila dia cakap dia nak join ekspedisi menawan Mt Kinabalu, aku memang tersangat berbesar hati sebab dia sudi join and support program kawan. Itu Maber yang aku kenal ๐คญ
Semoga ukhuwah kita berkekalan. Aameen! Dan semoga bersama di ekspedisi eksplorasi yang selanjutnya ๐ช๐ผ๐๐ผ
07/02/2024
Actually, tak ada rancangan pun nak menawan Mt Kinabalu, tapi bila asyik jadi third wheeler dalam sesi perkongsian pengalaman mendaki, and Mt Kinabalu menjadi topik, Usually yg bercerita pasal pengalaman menawan puncak Mt Kinabalu adalah dan Bamid (dia akan share sekali gambar)
Ya, saya terbakar ๐
Jadi dibulatkan tekad, kita atur misi untuk menawan puncak pada January 2024.
start iklan the mission on July 2023, and somehow, we managed to get buy-ins from almost 20 peoples, and 11 of them managed to end the expedition ๐
Itโs a very good experience and the tension build up di sebabkan oleh latihan jangka panjang (hiking sana sini), kerisauan mengenai cuaca, memegang amanah pendaki, fitness, dan perbezaan pendapat; semua dapat di rasai ๐ฅฒ
Dan sebagai seorang manusia, ia menjadi ibrah yang wajar dijadikan pedoman dalam menyelusuri kehidupan.
Ia ibrah yang kecil, tetapi memberi kesan yang besar jika dan saya ingin meneruskan eksplorasi berkump**an di masa hadapan ๐
Semoga kehidupan yang aktif sebegini, di mana , Work-Life-Explore Balance dapat diteruskan lagi ๐.
Next exploration: Labuan Bajo (Komodo) - Non Diving | September 2024
03/02/2024
Dedication post to , bini-nya kepada yang kalau tiada mereka berdua, memang terburai aku tengah jalan ๐๐๐
You know what happened and remain true in this journey.
Semoga Allah utuhkan ukhuwah kami dan panjangkan silaturrahim kami. Aameen!!!
To more adventure together! ๐
03/02/2024
Tak akan move on, whole February akan menjadi bulan peringatan kejayaan kita bersama ๐
Perjalanan hanya 8KM lebih aje, jika di atas trek larian, dekat sahaja ๐คญ
Tapi Mt Kinabalu sumpah lain, dengan ketinggian 4,095m, perjalanan mendaki 24/7, cuaca sejuk, dan papan tanda scam di setiap 500/1 m/km. Ia boleh buat pendaki pertama Akinabalu rabak mentalnya ๐
But, we did it! We summit Mt Kinabalu. Together, walaupun pace berbeda antara satu sama lain ๐
Anyway, will definitely repeat this track next year! And sedang meneliti informasi berkenaan ekspedisi mendaki gunung lain p**a hahahaha.
P/S: Diving remain in my heart โค๏ธ ๐
03/09/2023
Impromptuโs hike,
So many things happened lately,
Why canโt they understand? Just f***** take a time and think before you speakโฆ
Sigh ๐โฆ
But Iโve made my peace now,
Breaks in the cloud or hikmahs are always there. Ask for Allahโs forgiveness, humbly prostrate and ask for His help. No matter what happened, He will be there to guide you.
Syukran Ya Rabb! Iโm okay now ๐
P/S: Thank you for assisting in this hike. May Allah grant you jannah!
20/08/2023
Kejam yang Lazatโฆ,
Itu erti Gap Gus untuk pemula pendaki (amateur hiker) seperti .the.explorer dan rakan-rakan pendaki ๐คฃ๐คฃ๐.
It is necessary for us to feel & taste the challenges & obstacles of hiking a mountain before clan go for a conquest of Mt Akinabalu
Kudos kepada semua, misi seterusnya:
Trans Naning!
Disclaimer: TN bukan untuk team BT, personal hike
23/07/2023
The journey does not stop at Tenggol, continue to the upper part of Terengganu, to Terengganuโs Lilโ Amazon at Berang ๐
Memories were created during this first trip of kayaking with BT ๐. Thanks to for hosting us ๐
Thanks to sebab sudi keluar dari kelaziman and journey dari lautan ke hutan p**ak ๐คฃ
Anyway, dengar cerita akan repeat kan? Nanti kita kasi set molek-molek and datang sini lagi ๐
09/07/2023
Wahai adiratna, sinar romanmu buat siapa saja yang melihatnya terpesona.
Alright, now get lost!
01/07/2023
Tinggi mana pakanira menuju ke puncak gading, ingatlah tanah jua asal usul-mu
Kapsyen jendera